Hakka skjørt!!

Hakka skjørt!!
Hakket til ei jente på Helgeland sommeren 2011.

søndag 11. august 2013

Historikk om hakking!

Hakking litt historikk!
En gammel herlig teknikk,hvor den ble oppfunnet er litt uvist.
Noen mener at den kommer fra Nord Afrika.
Hakking er også kjent som Afgansk strikking og Tunisisk hekling, tyder på at det også har vært brukt i Østligere land. I Danmark kalles det Hakning og i Sverige heter det Krokning.
Denne herlig teknikken  mener de kom til Europa på 1800 tallet.
Her i Norge var det hakking  brukt langs kysten fra sør til nord. Det ble brukt til og lage: skyvotter, luer, kofter, knytesjal, skjørt og under tøy med mere.
På Østlandet var det vis ikke så utbredt.Men jeg veit at da khakning/ Krokin var populært på 1960 tallet i Danmark og Sverige var det og litt oppover på Østlandet.
 Det ble hakket mest i vanlig hakking , de mente og det kun gikk an og flathakke. Det er først i slutten av 1900 de fant flere teknikker og hakke og at man hakket rundt med tokrokpinne.
Mange tror at hakking er noe nymotens greier og at det kun kan hakkes grytekluter og håndklær. Disse menneskene blir typt skuffet, for hakking finnes i mange forskjellige teknikker. Man kan med andre ord hakke det samme som man strikker og hekler. Man kan bruke hekleoppskrifter til hakking mener jeg, men siden jeg sjelden og aldri har brukt oppskrift kan jeg lite si. Spurte Solvor Hofsli som har skrevet en bok på Norsk ,og gitt ut en fornyet utgave på Dansk for ca 1 år siden. Hun sa det var jo hekleoppskrifter, så jeg kan ha mine ord i behold.
Solvor Hofsli bok: Hakking nytt liv for gammelt håndarbeid, finnes kun på bibliotek. Hennes nye på Dansk heter:   Den nye hakkebog En bog om tunesisk hækling .  Hennes link på nett. www.solvor.no  Hun selger oppskrifter og tokrokpinner med mere.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Hyggelig du titterinnom!!